Publications
Trouw
SIERADEN EN IK, DAT KLIKTE GEWOON
Ontwerper Hans Appenzeller (74) trok deze maand definitief de deur dicht van zijn atelier en winkel. Toch gaat hij zeker niet stilzitten, deze zomer verhuist hij naar Australië. In het Design Museum Den Bosch is een deel van zijn werk te zien.
Algemeen Dagblad
DE LAATSTE SIERADEN VAN HANS APPENZELLER TE ZIEN EN TE KOOP IN DESIGN MUSEUM DEN BOSCH
Design Museum Den Bosch toont een kleine greep uit het omvangrijke oeuvre van sieraadontwerper Hans Appenzeller in de presentatie Does it do anything for me? In de MuseumShop is de unieke kans om voor de laatste keer het werk van Appenzeller te kopen.
Het Financieele Dagblad
#HANSAPPENZELLER
In de kleurbijlage van het Financiele Dagblad spoort Hans Appenzeller geïnteresseerden aan op de hoogte te blijven via Instagram. Het volgen van Hans Appenzeller kan hier>>.
Het Financieele Dagblad
3-D PRINTED JEWELRY VAN HANS APPENZELLER
Met de collectie “3-D Printed Jewelry” maakt Hans Appenzeller gebruik van de meest recente technische ontwikkelingen. Aan deze techniek heeft hij een nieuwe dimensie toegevoegd. Zijn 3-D geprinte sieraden zijn in goud en zilver uitgevoerd. Bovendien bestaan enkele sieraden uit flexibele onderdelen, die als één geheel worden geprint. Daardoor wordt het sieraad soepel en draagbaar, een van de belangrijkste thema’s in het werk van Hans Appenzeller.
Het Financieele Dagblad
DE TRIPLICAAT RING VAN HANS APPENZELLER
Hans Appenzeller houdt van een uitdaging. Een ring met stenen erop is voor hem niet voldoende. Met zijn ‘Triplicaat Ring’ wil hij de ring, de zetting en de stenen in één vorm vangen. De ring en de zetting zijn zo geconstrueerd dat de stenen van alle kanten licht vangen en optimaal kunnen stralen. Drie stenen, variërend in maat en kleur.
Het Financieele Dagblad
DE KASTJESRING VAN HANS APPENZELLER
FD Persoonlijk Mode Special – 7 september 2013: Deze ring bestaat uit louter zettingen (kastjes) die ieder een conische vorm hebben. Door die vorm ontstaat als vanzelf een bolle vorm, die zich om de vinger voortzet. Zonder stenen ook al mooi, maar helemaal bijzonder met enkele stenen, of zelfs helemaal vol, met in iedere zetting een steen.
Volkskrant Magazine
SMAAKMAKERS KIEZEN DE BESTE SPULLEN
Volkskrant Magazine 8 juni 2013: Wat zijn nou écht mooie spullen? Smaakmakers uit de wereld van mode, kunst, design gidsen ons. Deze week: sieradenontwerper: Hans Appenzeller.
Volkskrant Magazine
VARIABEL EN FLEXIBEL
Volkskrant Magazine 19 november 2011: Kort, wat royaler of lang, regelmatige of onregelmatige vormen. Steeds een ander collier.
Volkskrant Magazine
BUIGZAAM ALS BAMBOE
Bamboe heet de nieuwe armband van Hans Appenzeller, de sieradenmaker die al ruim veertig jaar in het vak zit en een aantal moderne klassiekers op zijn naam heeft staan. Appenzellers ontwerpen zijn doorgaans stevig en robuust, maar de Bamboe-armband is ijl en fragiel en ziet er op het eerste gezicht helemaal niet uit als een armband. Pas als je er zachtjes op drukt, vormt zich een aantal platte ringen waardoorheen je je hand kunt steken. Eenmaal aan je pols veert hij weer terug naar zijn bolvormige vorm. Appenzeller wilde de grenzen van dun verkennen en gebruikte daarvoor memory steel, een staalsoort met een enorme veerkracht die altijd weer terugveert naar zijn oorspronkelijke stand. Die staaldraad van een halve millimeter dik stopte hij in een dun buisje van zilver of goed, in segmentjes verdeeld zodat het mee kan buigen met het staal zonder dat het vervormt. Dat levert een wonderschoon, geheimzinnig sieraad op met, inderdaad, een bamboeachtige structuur.
NRC HANDELSBLAD
ZWEVENDE LAMPEN
Sieradenmaker Hans Appenzeller exposeert jarenvijftiglampen van de Franse ontwerper Serge Mouille. “Zijn lampen zijn een sieraad aan muur of plafond”.
Items
40 JAAR HANS APPENZELLER
Het gros van de huidige, Nederlandse sieraadontwerpers werkt conceptueel. Zij maken eerder beeldende kunst dan sieraden. Hans Appenzeller (1949), inmiddels al veertig jaar actief als sieraad- en productontwerper, vaart een eigen koers. Hij benadrukt liever de draagbaarheid van zijn ontwerpen. Ieder jaar presenteert hij een nieuwe collectie, dit najaar onder de naam “3D Printed Jewelry” . Tegelijk toonde hij in zijn eigen Amsterdamse galerie een digitaal overzicht van ringen, armbanden, colliers en broches, vaak met een architectonisch karakter, die hij de afgelopen veertig jaar ontwierp. Hans Appenzeller verrast graag met sieraden waarin hij nieuwe materialen of technieken toepast. Het maakt hem niet uit of hij industrieel of ambachtelijk werkt, als het resultaat maar draagbaar is.
In zijn collectie 3D Printed Jewelry gebruikt hij rapid prototyping. Het ontwerp wordt eerst in software opgebouwd en daarna in een ruimtelijke vorm geprint. Ontwerpers als Frank Tjepkema gingen hem daarin voor, maar Appenzeller slaagde erin flexibele sieraden te printen. De armbanden zien eruit alsof ze zijn gesoldeerd of gebreid, maar dat is schijn. Hun fascinerende vorm zet je aanvankelijk op het verkeerde been. Appenzeller had ook een primeur: als eerste paste hij het procedé toe in goud, zilver en roestvrij staal, waar dat tot voor kort alleen mogelijk was in kunststof, keramiek en rubber.
EIGEN HUIS EN INTERIEUR
Ter ere van zijn 40-jarig jubileum als sieradenontwerper creëerde Hans Appenzeller een unieke collectie. Een publicatie uit EIgen Huis en Interieur, fotograaf: Alexander van Berge, model: Sussanah / De Boekers,
NRC
EEN ONTWERP MOET GELUKT BRENGEN
Hans Appenzeller (1949) viert zijn 40-jarig jubileum als sieradenontwerper met een digitale overzichtstentoonstelling.
Trouw
40 JAAR HANS APPENZELLER
Hans Appenzeller viert zijn 40-jarig jubileum als sieradenontwerper. Zijn werk is ook in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem te zien. Terecht, vindt hij.
“Draagbaarheid staat centraal in de ontwerpen van Hans Appenzeller. Onder de mouw van zijn jasje komt een flexibele armband tevoorschijn. “ik maak niet iets voor een spijker aan de muur, of voor op de schoorsteenmantel. Een armband of collier komt pas echt t.o. zijn recht als het gevuld wordt door een menselijk lichaam.”
Precies 40 jaar geleden opende Appenzeller, samen met collega Lous Martin, Galerie Sieraad in Amsterdam, de eerste sieradengalerie van Nederland. “Dat deed best veel stof opwaaien in die tijd. Ik hand een muur vol krantenknipsels over de galerie, de media vlogen erop af”.
Lifestyle Magazine
TOPDESIGN VAN EIGEN BODEM
Echte sieradenliefhebbers kennen hem allemaal. Hans Appenzeller is één van de beroemdste ontwerpers die ons land rijk is. Nationaal én internationaal weet hijmensen na bijna 40 jaar nog altijd te verbazen met zijn bijzondere creaties. Lifestyle bezocht de kunstenaar in zijn prachtige galerie aan de Amsterdamse Grimburgwal om alles te horen over zijn werk, zijn keuzes en zijn inspiratiebronnen.
Een bijzonder mens, dat is Appenzeller zonder twijfel. Hij weet kunst en draagbaarheid op een unieke manier te combineren. Zijn materiaalkeuze hangt helemaal af van het object. Niet de waarde, maar de schoonheid van het materiaal staat voor hem voorop. Dat kan goud of zilver zijn, maar ook aluminium of kunststof. Appenzeller studeerde af aan de afdeling Edelsmeden van de Gerrit Rietveld Academie. Een keuze die hij pas tijdens zijn studie maakte. “Binnenhuisarchitectuur sprak mij ook erg aan” , vertelt hij. “Maar het vrije van de richting Edelsmeden gaf de doorslag. Ik kan volledig onafhankelijk werken en hoef me niet te conformeren aan een bepaalde opdracht. Ook het werken met metalen heeft me altijd erg getrokken.”
Lifestyle Magazine
TOPDESIGN VAN EIGEN BODEM
“Echte sieradenliefhebbers kennen hem allemaal. Hans Appenzeller is één van de beroemdste ontwerpers die ons land rijk is. Nationaal én internationaal weet hij mensen na bijna 40 jaar nog altijd te verbazen met zijn bijzondere creatie”.
Lifestyle bezocht de kunstenaar in zijn prachtige galerie aan de Amsterdamse Grimburgwal om alles te horen over zijn werk, zijnkeuzes en zijn inspiratiebronnen”. Bron: Lifestyle Magazine
Telegraaf
BLOEMEN IN DESIGN
Op 14 september opent de vrij toegankelijke expositie ‘Passie in Vorm’. Op initiatief van sieradenontwerper Hans Appenzeller wordt een unieke collectie vazen getoond van Nederlandse architecten en ontwerpers. Aanleiding is de beroemde Delta Vaas van architect Mart van Schijndel, die precies 25 jaar geleden op verzoek van Appenzeller werd ontworpen. ‘Passie in Vorm’ toont ruim 100 bijzondere vazen van architecten en ontwerpers als Berlage, De Bazel en Copier, naast hedendaagse ontwerpers als Wanders en Jongerius. Daarmee geeft Appenzeller een overzicht van de Nederlandse designgeschiedenis vanaf 1914 tot nu, met het accent op de periode tot 1940.
Eigenhuis
BEROEMD GLAS
Visueel spektakel is er te over op de tentoonstelling Passie in Vorm, te bewonderen bij Hans Appenzeller aan de Amsterdamse Grimburgwal. De expositie met tierlantijnloze vazen uit het interbellum is een hommage aan vriend en architect Mart van Schijndel, die een kwart eeuw geleden de beroemde Deltavaas ontwierp. EH&I kreeg een preview.
HP DETIJD
“Zijn sieraden overbodige luxe? Ik vind van niet. Zelfs het primitiefste volk versiert zichzelf, dat is een menselijke behoefte. Nadenken over vormgeving is nodig. kan het beter, mooier? Anders stopt de ontwikkeling. Het gaat niet om bezit. Ik wil van alles minder, maar ben selectief. De New Yorkse winkel Hammacher Schlemmer verkoopt van verschillende producten maar één versie. De beste. Dat willen mensen, zeker nu de wereld zo aan het rommelen is. Dingen moeten kloppen.
DESIGNERS IN NEDERLAND
Een eeuw productvormgeving (Timo de Rijk e.a.)
Designers in Nederland is een overzicht van Nederlandse ontwerpers, bureau’s, bedrijven en productvormgeving vanaf de tweede helft van de 19e eeuw – toen zij hun naam gingen verbinden aan idustriële producten- tot nu. Vandaag is het Nederlands Design van onder anderen Hans Appenzeller, Jurgen Bey, Richard Hutten, Hella Jongerius en Marcel Wanders in de hele wereld een begrip.
In dit boek woren 300 ontwerpers in alfabetische volgorde in woord en beeld gepresenteerd met hun beste, bekenste of meest verrassende ontwerp. De biografieën zijn geschreven door gerenommeerde auteurs met museale, universitaire en journalistieke achtergronden.
DUTCH DESIGN VAN DE 20STE EEUW
Dutch Design van de 20ste eeuw is een kleurrijk en interessant boek van Toon Lauwen, waarin iedere lezer niet alleen met een persoonlijke aha-erlebnis bekende beelden zal terugzien, maar tot zijn verwondering ook zal ontdekken dat die mooie jurk en gekke stoel door Nederlandse ontwerp(st)ers zijn bedacht. Dit boek laat u de Nederlandse cultuur van de twintigste eeuw zien door de ogen van een zeer bijzondere beroepsgroep.
The Jakarta Post
Contemporary designs reshape the nature of jewelry
JAKARTA: The emergence of the new and more innovative designs in jewelry making have led it to evolve from being a mere craft to that of a fine and difficult art. Contemporary designers no longer stick to traditional materials like gold, silver and platinum. Nowadays a designer feels free to use anything from aluminium to textiles to rubbish. The shifting trends in jewelry design are on full display at the Erasmus Huis, which is showcasing distinguished works of outstanding Dutch jewelry by designer Hans Appenzeller…….
NRC Handelsblad
Draagbare decoraties
Al dertig jaar geldt Hans Appenzeller als een van de meest vooraanstaande sieradenontwerpers van Nederland. In het Singer Museum te Laren is een overzicht van zijn werk te zien……
Trouw
Hans Appenzeller: ‘Sieraden zijn om te dragen’
Vanmiddag wordt in het Singer Museum te Laren een overzichtstentoonstelling van sieraadontwerper Hans Appenzeller geopend, ter gelegenheid van zijn dertigjarig jubileum…..
Gooi- en Eemlander
Overzichtsexpositie sieradenontwerper Hans Appenzeller in Singer
Zachte sieraden van hard metaal
Hij is een van Nederlands bekendste sieradenontwerpers. Tussen 1982 en 1991 had hij zijn eigen winkel op Madison Square in New York. Hij houdt van soberheid maar ook van uitbundigheid, zijn werk moet vooral draagbaar zijn. Nu viert Hans Appenzeller zijn dertigjarig jubileum met een overzichtsexpositie in het Singer Museum.
Vitrine
Sieraden voor door de week
Hans Appenzeller (1949) is de Jan des Bouvrie van de sieraden. Zijn naam is bij een groot publiek bekend, een naamsbekendheid die het dragen van een ‘Appenzeller’ tot statussymbool maakt. Gaf vroeger de geldwaarde van het sieraad de doorslag – het gewicht in goud – nu profileert men zich met de naam van de ontwerper. Waar heeft Appenzeller zijn roem aan te danken? In het Singermuseum kan men zijn ontwikkeling volgen in de tentoonstelling ’30 jaar Hans Appenzeller’.
Kunstbeeld
Hans Appenzeller en het typisch Nederlandse sieraad
De geschiedenis van het moderne Nederlandse sieraad is eigenlijk pas rond de jaren zestig goed op gang gekomen en dus nog jong. Het wil dan ook wel wat zeggen als je er dertig jaar in meedraait. Hans Appenzeller (1949) viert zijn dertigjarig jubileum als sieradenontwerper en kijkt terug – maar vooral ook vooruit – met een op eenzame hoogte zeer succesvolle carrière, die constant in beweging is en moet blijven. Hij viert dat jubileum in het Singer Museum met vijftien grote vitrines, samen dertig meter lang, gevuld met honderden sieraden.
Pour Vous Beauté
Soms maakt iemand in zijn of haar leven een reis die een keerpunt betekent. Dit keer het verhaal van sieradenontwerper Hans Appennzeller. Voor hem heeft reizen een totaal anderere betekenis dan voor de meeste mensen. Het is nooit vakantie, maar heeft altijd met werk te maken.
“Bij mij is het alles of niets. Een dagje Antwerpen of negen jaar New York.” Sieradenontwerper Hans Appenzeller -twee meter, wit haar- vertelt in een Amsterdams café over zijn ‘buitenland’. In 1969 begon hij met enkele andere vormgevers de vooruitstrevende galerie Sieraad, waarvoor ze sieraden ontwierpen die zowel wat materiaal (plastics, stof) als design (compleet onconventioneel) betreft totaal anders waren dan wat ooit in deze sector was gedaan.
Gingen sommigen van hen later de kant van de Kunst met een grote K op, Appenzeller koos voor een meer commerciële benadering, opende een eigen winker en keerde terug naar het standpunt dat een sieraad toch in eerste instantie is bedoeld om gedragen te kunnen worden, dus dat de extreme kant van het pure design wat moest worden afgezwakt.
Nog steeds, ruim vijfentwintigjaar later, is hij in ons land eigenlijk de enige die de gulden middenweg tussen kunst en commercie heeft weten te vinden zonder aan beide teveel concessies te doen.
Vrijheid
“Ik zat in hartje Amsterdam, op de Grimburgwal (waar ik trouwens nog steeds mijn winkel heb), maar was voortdurend bezig met New York. Hele knipselmappen maakte ik van die stad; een enorme aantrekkingskracht ging daar vanuit.
Residence
Sieraden-ontwerper Hans Appenzeller over zijn inspiratie bronnen, zijn favoriete kunstcollectie, zijn meest geliefde stad, en andere fenomenen die hem bewegen en stimuleren. Hij is een van de gerenommeerde ontwerpers, interior-decorators en kunstexperts die op verzoek van Residence hun smaak presenteren.
Appenzeller, sinds 1969 sieraden – ontwerper, is heel tevreden weer terug te zijn in zijn geboortestad. In 1982 toog hij naar New York, op zoek naar een nieuw publiek voor zijn werk.
Op Madison Avenue en in Soho opende hij winkels, terwijl hij eens in de maand ook nog eens op en neer vloog naar Amsterdam om er zijn winkel op de Grimburgwal te leiden. Het bestaan als full time manager was slopend: ‘De huren in New York zijn zes keer zo hoog als hier: de druk stond permanent op de ketel. Het Amerikaanse publiek verlangt – anders dan in ons land – bovendien 100% service. Het thuis bezorgen van armbanden is niets extreems. Dat vergt enorm veel extra inzet.’ Maar de voornaamste reden om terug te keren was: ‘dat ik me niet meer bezig kon houden met wat ik echt leuk vind: ontwerpen’.
Enigszins opgelucht trok Hans de deur derhalve vier jaar geleden achter zich dicht, een enorme ervaring (en een enorm publiek) rijker. Sindsdien zij de Verenigde Staten voor hem een tweede vaderland. Op zijn lijstje van favoriete steden om te bezoeken staat New York daarom – samen met Londen en Barcelona – bovenaan. Die drie steden hebben met elkaar gemeen ‘dat je er heerlijk kunt winkelen, eten en rondwandelen. Vooral New York heeft een keur aan restaurants met uitsluitend health food op het menu.
Ik ben vegetariër en heb in Nederlandse restaurants nog wel eens het gevoel dat een maaltijd zonder vlees iets heel bijzonders is.’ In zijn favoriete stad om in te wonen, dineert Hans daarom bij voorkeur in het restaurant van Oibibio op de hoofdstedelijke Prins Hendrikkade.’ Een uitstekende kaart waarop ik alles kan bestellen. Bovendien is het vlak bij het station, zo dat ik daarna gemakkelijk op de trein naar mijn huis in Zandvoort kan stappen.’ Barcelona trekt hem vooral vanwege Gaudí. ‘Zijn architectuur is de resultante van een extremiteit, een onconventionaliteit die zijns gelijke niet kent.’ Evenzeer spreekt de designwinkel Vincon in die stad hem aan: ‘Alle gebruiksvoorwerpen die ze hebben, zijn doordacht vormgegeven, van stofzuiger tot lampekap.’
Nothing to Sneeze at
Short of linen handkerchiefs? Hans Appenzeller has a luxe alternative. The jewelry designer’s latest collection consists of lace translated into filigree jewelry. Appenzeller’s gold and silver handkerchiefs are made for the coat pocket.
One looks like a crocheted Brussels lace kerchief folded for the pocket and the other is an outline of a pocket square in solid metals. Instead of a ring, bracelet or necklace, Appenzeller sees this as “a nonchalant way of wearing jewelry.” Hans’s hankies can be found at his New York stores.
Born in Amsterdam, the jewelry designer attended the Gerrit Rietveld Academy. He opened his first store in Holland in 1970, with his pieces reflecting the Bauhaus ethic, creating a functional industrial-type design in plastic, rubber and aluminum.
Cultural Suplement
The eminence gris of modern Dutch jewellery, Hans Appenzeller, turns out to be a rather boyish 40-year-old with an infectious grin. He laughs at the idea: “I’ve still got so much to learn, so much to do and the idea of being some kind of grand old man implies you’ve done it all.”
Hans Appenzeller has already done a lot. He was one of the prime movers behind the revolution in design that attacked and ultimately overthrew the bastions of staid, conventional jewellery in the late Sixties. “That may be true, but all we did was apply to design what was happening in just about every other discipline – painting, sculpture, and so on. I was at the Rietveld Academy at the time and I thought jewellery should be exciting, a challenge to both the maker and the wearer. My work then was definitely radical, a statement.
The New York Times
Housewares to JeweIry
In Amsterdam, he has his own shop and is known as an avant-garde jewelry designer, but these days Hans Appenzeller is branching out into home accessories. “My bracelets and vases all come from the same point of view,” said Mr. Appenzeller, whose predilection is to explore the different uses of ordinary materials.
His vases and bowls–in pale greenand pink, in gold, gray and black–are of anodized aluminum. His lariat-like necklaces are ropes of rubber that end in brass points. And his satisfyingly smooth bangle bracelets are of Corian–a material more usually associated with kitchen are usually associated with kitchen counter tops–but he injects it with bits of brass and rubber.
Some of Mr. Appenzeller’s wares can be viewed in several of the city’s shops.